tiistai 6. lokakuuta 2015

Laatu on avainsana

Laatu on aiemmin ollut suomalaisille yrityksille kunnia-asia. Nykyään homma taitaa olla vähän toisin - mihin se unohtui, että olimme ennen parhaita joka asiassa? Nykyään kaikki on vain heikkoa kilpailukykyä.

Ehkä siksi, että tässäkään ei ole kyseessä raha, vaan ammattiylpeys. Se on sitä, että joku halutaan tehdä hyvin, maksoi mitä maksoi - ja koska se on tehty hyvin, joku myös haluaa maksaa siitä, koska koko ajan ei jaksaisi olla korjaamassa jotain, mikä on laatuongelmien vuoksi rikki.

Suomen ongelma ei ole heikko kilpailukyky, vaan se, että jatkuvasti tingitään laadusta. Jos jokin on hyvää, se ei vielä riitä. On oltava parempi - Paras. Jos kyse on hyvästä työpaikasta, joka on tekijälleen arvokas, hän tekee töitä sen eteen - hän tekee laatua. Saman homman voi tehdä joku muukin, mutta jos arvo tekijälle puuttuu, myös laatu kärsii.

Kun kaikkea tuotetaan teollisesti, laajassa mittakaavassa, on yksittäisestä tuotteesta vaikea olla ylpeä. Mutta syytä olisi - jos ei tuotteen takana voi seistä 110%, niin tuote ei ole riittävän laadukas - eikä se myy. Tee, niinkuin tekisit itselle - parhaimmillaan yllätät asiakkaan niin positiivisesti, että hinnasta valittaminenkin unohtuu.

Laatu muistetaan - niin hyvässä kuin pahassa. Minulla on vuosien jälkeenkin paikkoja, joissa asiakaspalvelun laatu on ollut pettymys - ja joihin en sen vuoksi enää mene. On myös paikkoja, joissa kävisin vaikka useammin, jos siinä olisi jotain järkeä - mutta koska työn laatu ja asiakaspalvelu on hyvää, niin ei ihan heti ole ollut tarvetta.

Laatukin on asia, johon kannattaa panostaa. Yrityksen kannalta se tarkoittaa sitä, että se ammattiylpeys kaivetaan sieltä naftaliinista, ja kerran käynyt asiakas saadaan muistamaan asiointikokemus positiivisesti. Perusasiointi unohtuu nopeasti, mutta nopeasti ja hyvin hoidettu asia hyvällä asenteella saa asiakkaan palaamaan.

Koska laatu koostuu sekä työntekijöistä, talouden hallinnasta että kestävyydestä, se on ympäristösuunnittelijan ominta alaa. Minä haluan tehdä asiakkaani tyytyväisiksi parantamalla heidän tulostaan, ja tekemällä sen aina odotuksia paremmin. Se vaatii luovaa hulluutta - uskallatko kokeilla?

Laadukkaasti, käsityönä kengitetty hevonen. Hyvää työtä, vaikka itse sanonkin.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti